En hållbar affär

En hållbar affär är viktig för att vi ska kunna vara en långsiktig arbetsgivare och driva förändring.

Klimatrisk är en affärsrisk

Klimatförändringarna är vår tids största utmaning och därför också en av de största utmaningarna vi står inför som företag – och särskilt som transportbolag. Business as usual är inte en väg framåt. Vi måste förändra och förändras för att drastiskt minska vår klimatpåverkan. Därför genomgår vi nu en stor omvandling där vi uppgraderar stora delar av fordonsflottan. (Vi äger inte själva några fordon, men våra ägare och transportleverantörer arbetar intensivt med denna utmaning).

Risken om vi inte genomför de åtgärder som krävs, förutom att vi minskar möjligheten att klara Sveriges Miljömål och begränsa den globala uppvärmningen, är att vi förlorar affärer – då hur vi agerar i klimatfrågan är helt avgörande för våra kunder och slutkonsumenter.


Vi ser möjligheter

Med varje utmaning kommer också en möjlighet och vi har en bra utgångspunkt att stå på. Mer än hälften av våra leveranser sker redan idag med med gåvagnar, cyklar, elcyklar, elmopeder och elbilar.

Vår ambition är att öka den andelen så snabbt vi kan, och därmed minska vår klimatpåverkan så mycket och så fort det bara går. Vi har en stark övertygelse att ju lägre vår klimatpåverkan är, ju fler kunder kommer att välja oss som leverantör.

Stora investeringar krävs för att genomföra denna transformation, men vi ser också att det kommer att bli mer och mer kostsamt att inte genomföra den. Av utvecklingen att döma kommer drivmedelspriserna bara att öka i takt med att kravet på minskad klimatpåverkan ökar.

Det sätt vi rapporterar vår klimatpåverkan ger oss en bra förståelse för var vi måste fokusera våra insatser och det skapar en transparens mot våra partners vilket skapar ett förtroende för oss. Vi har inte implementerat ett system för att värdera de ekonomiska konsekvenserna i relation till klimatförändringarna men arbetar på att utveckla det.

I grunden en hållbar affär

Early Bird bygger på en i grunden hållbar affärsidé där vi levererar paket tillsammans med morgontidningen på redan befintliga rutter utan några extra transporter. På så sätt ökar vi effektiviteten, håller nere utsläpp och undviker onödiga transporter. Utöver det arbetar vi med att maximera packningsgraden i våra fordon, för att öka effektiviteten och minska antalet leveranser.

Läs mer om vår affärsidé och om hur Early Bird skapades

Mer om vår strategi