Hur vi arbetar

Med en grund i befintlig tidningsdistribution arbetar vi med forskningsbaserad målsättning för att säkerställa att de mål vi sätter för att reducera vår klimatpåverkan är i linje med Parisavtalet.

Klimatsmarta leveranser

Genom vår grund i befintlig tidningsutdelning lägger vi till färre nya transporter för att leverera paket till mottagare. Att leverera paket under samma rutt som tidningen delas ut är essensen i vår verksamhet: klimatsmart och effektiv paketleverans. Majoriteten av våra leveranser körs på natten när det är mindre trafik, vi slipper på så vis köer och genererar mindre utsläpp.

Alla våra leveranstyper fungerar i synergi med varandra, samma fordon, personal och terminaler används. Vi koordinerar även olika leveranstyper under samma rutter, packar luftsmart och för vår hemleveranstjänst tar vi betalt utifrån volym för att minimera antalet körningar och få plats med mer. Vi samlar löpande in data, och rapporterar både klimatpåverkan och fossilfrihet och emissionsfrihet; 58 % av våra last-mile leveranser är emissionsfria.


Vi finns över hela Sverige

Vi fokuserar både lokalt och nationellt och når därför brett. Idag kan vi leverera till så gott som hela Sverige. Det innebär att vi skapar möjligheter för företag att bedriva sin verksamhet och att befolkningen kan välja smidig och hållbar leverans hela vägen hem till dörren eller postlådan. Det innebär också att vi är med och skapar en hållbar infrastruktur för alla, inte bara i storstad utan också på glesbygden. Vi hjälper till med att knyta ihop Sverige.

Men hur säkerställer vi att att vi uppfyller kraven som ställs på oss och samtidig minska utsläppen i rätt takt?


Vad gör vi för att motverka klimatförändringarna?

Vi vill vara säkra på att de mål vi sätter för att reducera vår klimatpåverkan är i linje med Parisavtalet. Därför arbetar vi utifrån Science Based Targets (SBT) som klimatstrategiskt ramverk och med The GLEC Framework som beräknings- och rapporteringsramverk - det enda globalt erkända för logistiksektorn.


Forskningsbaserade mål genom Science Based Targets initiative

För att förhindra de värsta effekterna av klimatförändringarna, måste vi hålla den globala uppvärmningen till max 1,5 grader jämfört med förindustriell tid, enligt den samlade och senaste klimatforskningen. Parisavtalet, som är undertecknat alla världens nationer, fastslår att alla länder ska bidra till att hålla den globala uppvärmningen till väl under 2 grader med en strävan mot 1,5 graders uppvärmning.

Early Bird vill säkerställa att de strategiska mål vi sätter gällande reduktion av klimatpåverkan är i linje med Parisavtalet och den senaste klimatforskningen, och vi använder oss därför av forskningsbaserad målsättning genom Science Based Targets initiative.

Science Based Targets initiative är ett internationellt ramverk och en samverkan mellan UN Global Compact, WRI, WWF och CDP med syftet att hjälpa företag att veta hur mycket och hur snabbt de måste minska sina utsläpp för att vara i linje med Parisavtalet och 1,5 gradersmålet.


The GLEC Framework

Målen som sätts genom Science Based Targets initiative baseras på beräknade och rapporterade utsläpp och därmed är det ett krav att klimatberäkningar görs, rapporteras och följs upp årligen.

För transport- och logistiksektorn används beräknings- och rapporteringsramverket The GLEC Framework, vilket är det ramverk Early Bird använder sig av för att beräkna och rapportera vår klimatpåverkan.

The Global Logistics Emissions Council (GLEC) Framework är den enda globalt erkända standard för beräkning av transport- och logistiksektorn genom hela värdekedjans klimatpåverkan.

Standarden är utvecklad av Smart Freight Center, en non-profit dedikerad till hållbara transporter med visionen ‘Smart Freight’ - en effektiv och global logistiksektor utan utsläpp - som bidrar till Parisavtalets mål och Globala Målen. Early Bird stöder denna vision till fullo.


Klimatrapportering

Early Bird har sedan 2019 klimatrapporterat enligt The GLEC Framework på årsbasis, och sedan 2021 på månadsbasis. Alla distributionsbolag inom Early Bird redovisar månadsvis körsträcka, volym drivmedel, energiförbrukning, antal fordon och vikt transporterat per fordons- och energityp.


Fossilfria postnummer

Early Bird har utvecklat ett API för e-handlare för att kunna få en uppdaterad lista över fossilfria postnummer, till vilka leveranser kan ske garanterat fossilfritt, hela vägen från e-handlare till slutkund. Vi har även valt att publikt visa till vilka postnummer vi kan garantera fossilfri leverans. På earlybird.se kan kunden själv skriva in sitt postnummer för att se om leveranser kan ske 100% fossilfritt.

Emissionsfria hushåll

Eftersom målet är att bli 100% emissionsfria i hela distributionsnätverket är det viktigt för oss att följa utvecklingen av emissionsfria hushåll. I slutet på året (2023) levererade vi till 58% av de svenska hushållen helt emissionsfritt last-mile.

Fossilfria & Emissionsfria adresser

En vidareutveckling av fossilfria postnummer är det vi kallar fossilfria adresser, som på samma sätt som fossilfria postnummer garanterar att en leverans till en specifik adress är antingen fossilfri eller helt emissionsfri – hela vägen från e-handlare till slutkund.

Hållbara investeringar

Early Bird investerar i nya fordon för att nå målet om en 100% emissionsfri distribution. Vi investerar i hela distributionskedjan, från line-haul till last-mile.

Mer om hållbar distribution